Døjer du med at holde styr på vægten og har du prøvet de første 100 forskellige slankekure, men endnu ikke har fundet den slankekur som virker i længden.?
Så er mit bedste råd stop med at lede for den findes ikke, dette er uanset hvad de tilbyder, hvilken producent det er for en slankekur virker ikke i længden uden en ændring af dine kostvaner for det er her løsningen lægger.

Hvis du følger en slankekur og for eksempel taber dig 10 kilo men ikke ændre din kost til en mere fedtfattig, høj fiberrig, vil din vægt som alle de andre gange stille og roligt komme kravlende tilbage i løbet af relativ kort tid. Dermed blot bliver endnu et nederlag i rækken af kure man har været igennem.
Det “eneste” det kræver af dig for at sænke din fedtprocent og ramme din idealvægt / bmi, er at du dyrker motion og spiser sundere end du gør nu. Men det betyder ikke at det “gode” mad er bandlyst, det betyder blot at det er ved specielle lejligheder du får det.

Kostfibre
For eksempel skift hvide ris ud med grov bulgur, så går du fra at få 0,5 g. kostfibre pr. 100 g. til som minimum at få hele 7,5 g. pr. 100 g. det vil sige en forøgelse på 700%.
Hvilket er noget som kan mærkes både på vægten med også på dine portioner, for du vil kunne spise en hel del mindre.
Du kan også skifte de hvide boller ud med grovboller som du enten køber eller meget bedre selv bager, så fjerner du alle de konserveringsmidler som producenterne kommer i dem hvilket uden tvivl er sundere for din krop.

Begge dele er noget som er godt for dit fordøjelsessystem, samtidig med det mindsker chancerne for at du får sygdomme som kræft og hjertekarsygdomme dog gælder det også kostfibre fra grøntsager hvis du ikke er så meget til brød.
Dog bør du under alle omstændigheder droppe de “hvide” typer.!

Det samme gør sig gældende med fedtindholdet i det mad du spiser, nedsætter du det hæves proteinindholdet hvilket også bevirker at du føler dig mæt langt længere og dermed også spiser mindre.
Et eksempel kunne være at du droppede svine medisteren og gik over til kylling medister, den smager ganske godt da den for det meste krydderes på samme måde men den har et langt lavere fedtindhold.

Salt
Salt er også en ting som du bør reducere til et minimum, da vi som mennesker indtager alt for meget har det konsekvenser for vores kroppe og vores sundhed.
Da for meget salt binder vand til kroppen, det hæver blodtrykket, kan give hjertesygdomme og kan være en forværrende faktor hvis man lider af stress.

Så stop med at bruge salt til at smage maden til eller som krydderiet, brug chili, basilikum, oregano, dild, timian det er kun fantasien som sætter grænserne for hvilke krydderier du skal bruge til maden.

Motion
Hvad motionen angår, behøver det ikke betyde at du bruger flere timer i et motionscenter, du kan lave nogle få øvelser hver dag der hjemme mens du ser tv bevares jo mere du træner jo hurtigere går det.
Men selv få øvelser hver dag kan gøre en forskel, du for eksempel træne med træningselastikker de koster ikke en formue og fylder ikke meget.
Hvis du træner 20 min. om dagen vil du hurtigt sammen med kosten kunne se forskellen på din krop, både hvis du måler med et målebånd eller hvis du bruger en bmi beregner, fedtprocent beregner.

Det kort af det lange er at selv små til betyder noget for din krop og din sundhed, så der er ingen undskyldning for ikke at gøre noget.!

Tags:, , , ,