Hvis du dyrker en seriøst mængde sport, fitness eller motion, så vil du nogen gange komme til at overbelaste kroppen i så stor en mængde, at den giver efter, og du vil få en sportsskade. Disse skader er noget, som du så vidt muligt skal undgå, og der er heldigvis en masse forskellige ting, som du kan gøre ved problemet.

Det kan du gøre før sportsskade indtræffer

Hvis du begynder at kunne mærke at et bestemt led på kroppen tenderer mod at blive overbelastet så er det en god ide at bruge sportstape eller sportsbind til at stabilisere og aflaste dit overbelastede led. Formålet med dette er at undgå, at dit led ryger ud i positioner, hvor det bliver overbelastet, hvilket kan sætte dig meget langt tilbage i dit genoptrænings forløb.

Det skal du gøre når skaden er sket

Alt dette omhandler fasen før din sportsskade har indtruffet, men når først skaden er sket, så er der kun et ting, som skal gøre – og det er at køle den ned. Det er videnskabeligt bevist at en hævning aftager, hvis den bliver kølet ned hurtigt efter skaden indtræffer. Faktisk kan du koge mange ugers skadesforløb ved blot at reagere hurtigt med en ispose på det skadede led.

Vi anbefaler at du bruger isposer til engangsbrug

De vejer mindst og er bedst til akutte skader. De kan bruge med samme og det eneste du skal gøre er at aktiverer dem. Så køles de ned på ingen tid og er klar til brug. De er bløde i starten samme, så du kan lægge dem op af din skade, så former isposen sig efter din arm, knæ eller hvor du ellers skal bruge den.

Isposer koster omkring 15 kroner stykket og indeholder noget nedkølingsgel, der kan køles ned på ingen tid. En pose holder i omkring 40 minutter, hvilket er den anbefalede tid til nedkøling af en skade. Tag posen af i tilfælde af smerter forbundet med kulden, så du ikke for forfrysninger.

Tags:, ,