I arbejdet med SEO er linkbuilding - altså opbygning af links fra andre hjemmesider til din egen - stadig en meget vigtig faktor. Dette kan ske ved at få leverandører, samarbejdspartnere etc. til at linke til din hjemmeside, og det kan ske ved at tilmelde din hjemmeside til linkkataloger. Går vi nogle år tilbage, var linkkataloger en meget vigtig faktor for linkbuilding, men i dag ser det helt anderledes ud. For godt et års tid siden mistede hovedparten af de store internationale linkkataloger helt eller delvist deres betydning - enten fordi de ganske enkelt røg ud af Googles indeks, eller fordi de mistede evnen til at videreføre det, der kaldes linkjuice (værdi af et link).

SEO på husmandsvis

I løbet af det sidste år til halvandet er der dukket en helt utrolig mængde danske linkkataloger op i kølvandet på de gamle kataloger som f.eks. Danske Links, der må betegnes som det bedste i Danmark. Nogle af disse nye kataloger er oprettet for sjov - andre i forsøget på at tjene lidt på AdSense eller andre annonceformer og atter andre for at have et sted at bygge links fra.

De mange kataloger og den stigende bevidsthed hos hjemmesideejere om, at linkbuilding er en nødvendig del af SEO / søgemaskineoptimering, har betydet en beklagelig fejlopfattelse af, at massiv opbygning af links fra katalogerne er nok.

Flere tilbyder en service, hvor man for et yderst beskedent beløb kan få sin hjemmeside tilmeldt alle eller flertallet af de danske linkkataloger, og det er en service, som mange hjemmesideejere fejlagtigt tror kan dække behovet.

Diversitet i SEO er et must

En effektiv linkbuilding kan ikke klares med en ensidig fokusering på linkkataloger - eller på nogen anden form for hjemmesider for den sags skyld. Det er yderst vigtigt at sikre, at din hjemmeside får links fra forskellige typer af hjemmesider lige fra blogs over linkkataloger til portaler, sociale medier osv.

Søgemaskinernes algoritmer er ganske effektive til at vurdere “mangfoldigheden” i en hjemmesides indgående links, og den mangfoldighed er nødvendig for at opnå resultater.

Dur linkkataloger så slet ikke til SEO?

Jo - i hvert fald endnu. Der er noget, der tyder på, at linkkatalogerne - også de danske - i 2010 vil miste hele eller væsentlige dele af deres værdi. Det er blot endnu en god grund til at undgå at “lægge alle æg i én kurv”. Når Google hugger til mod flertallet (eller alle?) de danske linkkataloger, og du har baseret din linkbuilding på kataloger, vil du få smæk i søgeresultaterne, så det kan mærkes.

Hvis du vil vide mere om linkbuilding og SEO generelt, vil jeg anbefale dig min e-bog SEO-LEX, der går meget mere i dybden med dette emne.

Flere artikler af SEO med Rosenstand

Tags:, ,

Email denne artikel Email denne artikel Print denne artikel Print denne artikel