Hvorfor bruge vægtløftningssko?

En del af Fritid | Skrevet af Dimas

Dyrker du styrketræning, CrossFit, styrkeløft eller vægtløftning? Så er du med sikkerhed stødt på øvelser som dødløft, military press og squat. Det det man kalder basisøvelser, og disse øvelser bør udgøre grundstammen i alle styrketræningsprogrammer. Når du træner disse øvelser, er det naturligvis vigtigt at udføre dem med god teknik - og her kommer vægtløftningssko ind i billedet. I denne artikel kan du læse om fordelene ved at bruge vægtløftningssko i din træning.

Vægtløftningssko

Når du styrketræner med vægte vil du gerne producere maksimal kraft - og overføre denne kraft til stangen. Denne overførsel skal ske på den mest effektive og forsvarlige måde. Hvis du træner øvelser som squat i par løbesko, svarer det til at du træner, medens du står ovenpå et ustabilt underlag, der giver efter for din vægt og dine bevægelser. Du kan sammenligne det med at træne, mens du står ovenpå et par store skumfiduser. Forhåbentligt giver dette dig en idé om, hvorfor det ikke er ideelt at træne i løbesko. Et par vægtløftningssko har en solid sål, der sørger for at du overfører maksimal kraft til stangen.

En grund til at bruge vægtløftningssko i din træning, er skadesproblematikken. Et par løbesko med en blød sål, giver efter for dine bevægelser - og underlaget vil således opføre sig anderledes fra gentagelse til gentagelse. Dette vil gøre det sværere at indlære korrekt teknik, og når du søger at producere kraft på et ustabilt grundlag, øger du skadespotentialet.

Et kæmpe plus ved at bruge vægtløftningssko i en øvelse som squat, er den hæl som du finder på et par vægtløftningssko. Et par vægtløftningssko er konstrueret med en høj hæl, der gør det nemmere for de fleste at sidde korrekt i dybe hugstillinger. Hælen på et par vægtløftningssko er som regel lavet af træ eller af en polymermasse. Det er meget hårde materialer, der holder i lang tid og som ikke giver efter vægten. Den høje hæl øger bevægeudslaget over knæet, hvilket kompenserer for manglende smidighed. Dette gør det nemmere at sidde med opret torso i hugstillinger - og langt de fleste oplever en mærkbar effekt på deres squat, når de investerer i et par vægtløftningssko.

Flere artikler af Dimas