Sådan bliver du god til telemarketing

En del af Guides | Skrevet af louisej

Telemarketingmedarbejder, telekonsulent eller telefonsælger- kært barn har mange nanve. Folk er dog mest bekendt med at benytte ordet; telefonsælger.Det er ikke altid lige nemt at være en god telefonsælger. Derudover er telefonsælger-jobbet yderst hårdt, og mange mennesker hader at blive ringet op af en telefonsælger.

Hos mange telemarketingsbureauer får du som regel udleveret et manukskript, du skal bruge, hver gang du snakker med en potentiel kunde. Andre steder er du mere frit stillet. Uanset hvad drejer det sig ikke bare om at læse op, men i ligeså høj grad om at leve sig ind i samtalen, og være der for kunden og finde ud af lige præcis den kundes behov og ønsker er.

For at få et salg i hus uanset produkt, kræver det glæde i stemmen (ingen monotom stemmeføring tak), optimisme og masser af personlighed. Uden noget af det, kommer du ikke til at sælge meget.

Normalt når du kommunikerer med andre mennesker ansigt til ansigt, bliver hele din krop aflæst af den anden person. Dine bevægelser, øjne og generelle kropssprog betyder utroligt meget. Dette har en telefonsælger ikke mulighed for at benytte sig af, og derfor er det endnu sværere, da alt kommer fra stemmen.

En anden vigtig ting, når du skal være god til telemarketing er ikke at lade dig slå ud. Da folk desværre generelt er fjendtligt indstillet over for telefonsælgere, er der mange der lægger røret på inden, man får chance for at forklare noget overhovedet. Mange er også ubehøvlede og derfor kan man hurtigt lade sig påvirke og miste troen på sig selv. Det skal man dog ikke!!

Man skal erkende, at mange mennesker ikke gider det, men man skal også huske at gribe chancen så snart den er der.

Flere artikler af louisej