Hvis du forventer en dybt seriøs artikel om tekniske finurligheder i forhold til søgemaskineoptimering, bliver du nok ikke helt tilfreds med denne artikel. Den handler nemlig mere om nogle af de absurde indslag, der stadig her i august 2010 stortrives på nettes debatforaer som f.eks. Amino. eksperten.dk m. fl.  Og så er der vel også et humoristisk indslag eller to undervejs. Altså: Mere sjov end alvor - for det skal der altså også være plads til!

Besynderlighed nr. 1: Tid er en variabel

Tiden har altid været genstand for menneskets fascination, og tidsmaskiner et brændende ønske for vel sagtens hele menneskeheden. Tidsmaskinen er tilsyneladende opfundet, og den bruges flittigt af en lille skare mennesker over hele jorden - nemlig SEO folk. Nettet bugner af “SEO eksperter” med så mange års erfaring med SEO, at det strider mod al sund fornuft. Simpel hovedregning afslører, at nogle er startet som professionelle SEO folk i en alder af 14 år. OK - den slags kan jo godt lade sig gøre, men det pudsige er, at der er så mange her i 2010 med 9-11 års erfaring, der ikke har efterladt sig ét eneste spor på nettet før 2005-2006 eller endnu senere. Og samme besynderlige omgang med tidsfaktoren gør, at det er muligt at være absolut uvidende om SEO og internet i foråret - og i efteråret samme år etablere en SEO virksomhed, der markedsføres med årelang erfaring. Jo - tidsmaskinen ER opfundet :-)

Besynderlighed nr. 2: SEO tekster

Inden for de sidste par år er et nyt og ganske rædselsfuld begreb dukket op: SEO tekster. Frit oversat betyder det: “Søgemaskineoptimeringstekster”. Hvad er nu det for nogle tekster? Er det et særligt sprog? Næ - faktisk ikke. Det er blot tekster, der er skrevet for at tækkes søgemaskinernes algoritmer bedst muligt. Men sikke da et navn for det fænomen. Hvorfor ikke kalde det søgemaskinevenlige tekster? Det virker lige så skævt som de efterhånden også udbredte udtryk “SEO optimering” (dobbeltkonfekt) og “CMS system” (lige så dobbelt).

Besynderlighed nr. 3: Statistiske grundregler sat ud af spillet

Når diskussionerne bølger på debatforaer, er der altid mindst én håbefuld ungersvend, der smider trumfkortet: “Jeg har aldrig set det, så det findes ikke” eller “Det har jeg brugt i flere år, og der er intet sket”. Det sker typisk i diskussioner om duplicate content. Af en eller anden årsag tror folk, at så snart det handler om søgemaskineoptimering, træder naturens love ud af kraft. Det svarer lidt til, at man kører stangstiv hjem fra fest hver fredag i en måned uden at komme ud i en ulykke - og derefter argumenterer for, at spritkørsel bør lovliggøres, for det er ganske ufarligt.

Besynderlighed nr. 4: Hukommelsessvigt

Der skulle have været i alt 10 punkter i denne liste, men jeg kan ikke huske de sidste ;-)

Til gengæld kan jeg huske, at jeg i juli 2010 udgav en e-bog og online videokursus og AdWords. Altså en rigtig AdWordsbog. Den kan du da tage et kig på!

Flere artikler af SEO med Rosenstand

Tags:,

Email denne artikel Email denne artikel Print denne artikel Print denne artikel