Hvad er din ebusiness markedsføringsstrategi? Har du overvejet hvad der virker før end du prøver at smide en masse penge efter Google Ads eller betale en eller anden tilfældig SEO ekspert eller bare reklameret på forskellige hjemmesider. Alt for mange hjemmesider og webshops opererer på nettet uden nogen egentlig markedsføringsstrategi.  Og dette kan sagtens fungere fint – virksomheden kører jo rundt – og der er i hvert fald både til dagen og vejen. Men I got bad news for you… Den holder ikke i det lange løb – specielt ikke hvis konkurrenter allerede er begyndt at implementere markedsføringsstrategier.  Men hvad vil det sige at have en markedsføringsstrategi? Det er faktisk slet ikke så vanskeligt et begreb I bund og grund er det blot en strategisk tilgang til den begrænsede mængde resurser man har til rådighed for at promovere sin virksomhed. Man snakker ofte om de fire P’er – Produkt, Pris, Placering og Promovering – disse fire markedsførings redskaber er lige så vigtige som når de i Hammerslag siger beliggenhed – beliggenhed og beliggenhed.

 

Krak it up!

Hvem er din målgruppe? Her kan man bruge Krak eller andre markedsanalyse programmer  til at finde ud af hvor ens målgruppe agerer. Der findes mange alternativer til krak, men de har nok det kendteste navn indenfor dansk markedsanalyse af internettet. En ting er hvem du vil sælge til – et andet spørgsmål er hvad vil du sælge til dem? Vil du have fokus på de ikke særlig efterspurgte produkter, som du hiver en gigantisk avance ind på eller bestsellerten som stort set ingen profit giver, men som rigtig mange gerne vil have fat på. Kan du komme ind på markedet på helt alternative søgeord fx hvis du har en webshop, der sælger ride udstyr ville det så være en ide at optimere eller reklamere på ord der omhandler Tina Lund i stedet for  ride støvler. En anden overvejelse er hvorvidt man bør gå lige til stregen af hvad der er tilladeligt eller man skal holde sig på meget sikker grund med hensyn til reklamer. For eksempel er det nærmest en dyd for Cult at lave reklamer der provokerer den almene moral med nøgne damer og bryster ud over det hele. Rygterne går at Cult selv sender disse reklamer til journalister hvorpå de opfordrer dem til at undersøge om de igen gik over stregen i forhold Ombudsmanden. Cult har en interesse i at komme i medierne også selv om det er på baggrund af ting der er moralsk forkastelige – eller i hvert fald i nogens øjne. Dette er i høj grad et resultat af deres markedssegment. Hvad tror du kunderne vil sige hvis LEGO begyndte med samme markedsførings strategi – og kunderne er her naturligvis forældrene. Reaktionen vil nok blive væsentligt større end for Cult men det er nok osse ret sikkert at den vil være hamrende negativ.

Pointen er, at du højst sandsynligt kan optimere din virksomheds indtjening markant hvis du bruger en velgennemtænkt markedsføringsstrategi.

Flere artikler af Laust