Er du en ivrig styrketræner så få råd og vejledning omkring kosttilskud til styrketræning. Kosttilskud til styrketræning  kan være et godt supplement til din fysiske træning.

Når man som styrketræner er på udkig efter diverse former for kosttilskud, så er det meget let at fare vild i junglen af ´gode´ tilbud – måske nok fordi nogle af disse tilbud ikke er så gode, som de ser ud til. I dette indlæg vil vi fortælle lidt omkring kosttilskud til styrketræning, og hvilke indikatorer du som sportsudøver bør holde øje med.

Fakta om kosttilskud til styrketræning
Kosttilskud til styrketræning kan være et godt add-on til din almindelige træning, fordi det giver din krop lidt ekstra brændstof og energi at fyre op under træningen med.

Når det så er sagt, så skal du altid holde øjnene godt åbne, før du hiver Dankortet op af pungen og bestiller en bunke kosttilskud over nettet. Ofte så er det videnskabelige grundlag for effektiviteten af de tilbud, som du kan finde på kosttilskud, ikke specielt stor.

Dette gør, at du bør gøre en ekstra indsats for at indsamle information om, hvorvidt dette eller hint kosttilskud til styrketræning vitterligt har den reklamerede effekt. En god måde at gøre dette på kan være ved at spørge andre brugere af produkter, såvel som at kontakte læger og andre fagfolk med speciale indenfor dette område.

Brugen af kreatin og HMB som kosttilskud til styrketræning
To af de mest populære former for kosttilskud er kreatin og HMB. Studier på dette område viser, at den procentuelle øgning af ens kropsvægt lå på en tredjedel procent per uge. Med hensyn til muskelstyrken, så lå den ugentlige stigning på 1 procent.

Mens at effekten af kreatin er veldokumenteret, så er der langt mindre forskning omkring HMB. HMB er ikke på dopinglisten, men er alligevel forbudt at sælge i Danmark.

Brug af protein som kosttilskud
En andet typisk kosttilskud er selvfølgelig protein. Studier på området viste her, at der generelt set ikke var nogen signifikant effekt ved at indtage protein som kosttilskud, så frem at man ellers fik dækket sit almindelige behov for protein gennem andre kostkilder.

Dog kan man stadig bruge proteintilskud til at erstatte et mangelfuldt øvrigt indtag af protein, ligesom at proteintilskud kan være en nem løsning at erstatte et lille mellemmåltid på.

Flere artikler af kira

Tags:, ,