De mest søgte domæner

En del af Internet tjenester | Skrevet af Lisa

Det er ikke nogen hemmelighed, at internettet er enormt, og at der hele tiden kommer nye websider til. Der er ingen, der ved præcist hvor mange sider, der findes på internettet, men et gæt kunne være, at der eksisterer omkring 300 mio. registrerede domæner. Hver dag kommer nye til; internettet vokser så hurtigt, at selv hvis man kunne kortlægge alle sider, ville man ikke kunne følge med i, hvor hurtigt nye sider blev registreret.  Det er med andre ord fuldstændigt umuligt for den menneskelige hjerne at kapere internettets størrelse, og derfor er det søgemaskiner som Google og Yahoos job at udforske internettet og præsentere de mest relevante websider for alle os almindelige mennesker, når vi søger på et bestemt emne. Så kan man spørge sig selv: Hvordan gør søgemaskinerne det? Der er mange faktorer, og ingen kender fuldt ud til de specielle algoritmer søgemaskinerne bruger for at analysere websiders indhold, men groft sagt handler det om 1)søgeord, 2)pålidelighed, 3) links.

 

Søgeord

De fleste websider bliver fundet ved at brugerne søger på noget på f.eks. Google og så klikker sig videre til en relevant webside. Det gælder selvfølgelig ikke store websider som f.eks. Hotmail, Yahoo eller Microsoft, der er velkendte for de fleste og derfor bare bliver indtastet direkte i adressefeltet. Men når man ser bort fra disse sider, så handler det for de fleste websiders vedkommende om søgeord (keywords), hvis de skal dukke op i søgemaskinernes resultater. Søgemaskinerne undersøger hvilke søgeord, brugerne indtaster i søgemaskinerne og vurderer, hvilke websider, der er relevante for brugeren på lige netop de(t) søgeord. Søgemaskinerne kan analysere websider semantisk og altså igennem teksten på den pågældende side finde ud af, hvad siden drejer sig om. Selvom en søgemaskine ikke ”forstår” dansk, kan den godt forstå, at en side om bageopskrifter handler om bageopskrifter, hvis f.eks. ordene ”bageopskrift”, ”bagning”, ”opskrift” etc. indgår i teksten på siden. Søgemaskinen vurderer, om siden og søgeordene hænger sammen for at sikre, at den side, der dukker op, er et relevant resultat for brugeren, der har søgt på de pågældende søgeord.

 

Domænets pålidelighed

Når søgemaskinerne har snævret feltet ind ved hjælp af vurderingen af søgeord, analyserer søgemaskinerne domænets geografiske placering og hostingudbyderens pålidelighed. Søgemaskinerne lægger vægt på, at websiden er lettilgængelig for både brugere og søgemaskiner, og her spiller det en rolle, hvor pålideligt domænet er. Søgemaskinerne undersøger også den geografiske placering for at kunne tilbyde brugerne mere relevante resultater.

 

Links

En anden vigtig faktor, når søgemaskinerne skal opliste de mest relevante websider ift. et bestemt tema, er websidernes links. Hvis en webside har mange indgående links (fra eksterne sider), opfatter søgemaskinerne hvert af disse links som en ”stemme” på websiden, så jo flere indgående links, jo bedre. Det har dog afgørende betydning, at disse indgående links kommer fra pålidelige websider, der har et relevant tema.

Flere artikler af Lisa

Tags:, ,